Tips
Reglene IBM har satt opp i forhold til kjøp og salg av brukte iSeries-maskiner er ikke alltid enkle å forstå. En bedrift kan miste mye penger bare fordi man ikke har vært oppmerksom på hvilke regler som gjelder. Her følger et par spørsmål og svar som kan være viktige å lese før din bedrift kjøper eller selger en brukt iSeries-maskin.
- Min bedrifts maskin blev skadet og går ikke å reparere. Når vi erstatter den med en annen brukt maskin vil vi overføre den eksisterende lisensen til den nye maskinen. Går det?
- Ja, det går. Du må gå in på IBM's nettside for å der overføre software fra den gamle til den nye maskinen. Det som er viktig å huske er at begge maskinene må være registrert på samme eier hos IBM. Software kan ikke flyttes utenfor firmaet!
- Når bedriften skifter ut den gamle iSeries-maskinen mot en nyere brukt modell, hva må vi tenke på og hva må være på plass for å unngå "After Licence Fee"?
- Den nye maskinen må være registrert på bedriftens kundenummer hos IBM Norge. Forrige eier av den nye maskinen må ha oppgradert den till den nyeste versjonen av operativsystemet (pt V6R1M0) før din bedrift kjøper maskinen. I tillegg må din bedrift innen 30 dager bestille et software maintenace agreement (SWMA) fra IBM. Hvis disse kravene ikke er oppfyllt må bedriften betale en "After Licence Fee" som utgjør 1,5*lisenseavgift, i tillegg til vanlig lisensavgift. For eksempel: hvis din bedrift årlig betaler en vanlig lisenseavgift på 30 000 kroner til IBM og dere i tillegg må betale en "After Licence Fee" blir den totale kostnaden 75 000 kroner. Her er det viktig å være observant!
Les mer om service og vedlikehold av iSeries her »
Ta gjerne kontakt
Du er velkommen til å ta kontakt med oss for å spørre om andre ting du lurer på når det gjelder IBM iSeries, enten på telefon: 22 62 60 40 eller via e-post: ics@ics-service.no